Israel har påvirket valg på tre kontinenter i mange år
JØDISK MAGT: Facebook har opdaget omfattende israelske valgpåvirkningskampagner på platformen, men er usædvanlig hemmelighedsfuld om situationen.
Med falske og bedragende Facebook-konti har Israel i mange år gennemført omfattende valgpåvirkningskampagner i lande i Afrika, Latinamerika og Asien.
Kampagnerne har til formål at “forandre virkeligheden i overensstemmelse med klienters ønsker”.
Facebook har lukket 65 konti, 161 sider, 32 grupper, 12 begivenheder og fire Instagram-konti, som alle drives fra Israel.
Årsagen til dette er, at disse har viet sig til “koordineret bedragende adfærd”.
Nogle af de lukkede sider havde så mange som 2,8 millioner følgere. Tusindvis af brugere har udtrykt interesse for at deltage i begivenheder, dog ved Facebook ikke, om begivenhederne virkelig fandt sted eller ej.
De falske konti spredte falske nyheder. Kontiene blev maskeret som tilhørende lokalsamfund og lokale nyhedsmæglere. Gennem disse blev tilsværtningskampagner ført mod kandidater i lokale valg, som jøderne ikke ønskede valgt. De spredte også falske “lækkede” oplysninger for at ødelægge politikeres arbejde og karriere.
Jøderne har investeret store mængder penge og tid i disse påvirkningskampagner. Med hensyn til reklame er der brugt 812.000 dollars i løbet af de sidste syv år i valutaerne dollar, shekel og Brasiliansk real.
Dette kan sammenlignes med den internationale “russiske valgpåvirkningsskandale” ved det amerikanske præsidentvalg i 2016, da Rusland-fjendtlige medier hævdede, at Rusland havde brugt 100.000 dollars på “Russian bots” for at sikre, at Donald Trump ville vinde valget; noget som senere viste sig at være løgn.
Det jødiske selskab Facebook har imidlertid ikke været særligt kommunikativt med detaljerne i den omfattende israelske valgfuskhandling, sammenlignet med tidligere udrensninger af konti og sider.
Ifølge russiske RT skyldes dette sandsynligvis, at skurkende i dette tilfælde ikke har koblinger til Rusland eller Iran, mens Facebook løbende samarbejder med den israelske regering for at slette politisk ubelejligt indhold på den sociale platform.
– Personerne bag dette netværk forsøgte at skjule deres identiteter,” siger Nathaniel Gleicher, chef for internet-sikkerhed hos virksomheden. Men han nægter at “spekulere” i deres motiver, bortset fra at de “kan være kommercielle eller politiske eller have andre strategiske mål.”
Falske anklager mod Rusland – var det Israel, der valgte Trump?
En del af det manipulerende materiale kan spores til et lyssky israelsk firma kaldet Archimedes Group, som åbent skriver på deres hjemmeside, at de kan “forandre virkeligheden i overensstemmelse med vores klienters ønsker”.
Dette slogan, bemærker RT, er mærkeligt svarende til mottoet fra et andet israelsk firma, som beskæftiger sig med manipulation af sociale medier, Psy-Group, hvis motto er “Form virkeligheden”.
Sidstnævnte selskab blev tvunget til at lukke ned, da det fik søgelyset rettet mod sig under Mueller-undersøgelsen for dets mulige involvering ved valget af Donald Trump som præsident.
Det hævdes, at Psy-Group havde detaljerede planer for Facebook-kampagner syv måneder før præsidentvalget, men samtidig hævdes det, at disse planer aldrig blev sat i værk.
Chefen for Archimedes er jøden Elinadav Heymann. Han var tidligere leder af den jødiske lobbygruppe European Friends of Israel.
Heymann er ifølge RT bekymret over, at hans valgfuskoperationer nu er blevet kendt og har derfor bedt konsulentfirmaet Neogtiantions.CH, som han arbejder for, om at slette sit CV fra deres side.
Nu praler Archimede’s hjemmeside ved i datid at skrive, at “vores team antog vigtige roller i mange politiske og offentlige kampagner, herunder præsidentkampagner”.
De nævner ikke, om de specifikt har påvirket det amerikanske præsidentvalg for at få Donald Trump valgt, hvilket Mueller-rapporten angav, at det nært beslægtede selskab Psy-Group “risikerede” at gøre.
Kilder:
Facebook busts Israeli influence campaign that targeted elections on 3 continents
Kommentarerne er modereret.. For at deltage i diskussionen – læs vore regler her.
Oy vey