Danske Bank har lukket for 95% af alle kasser – millioner danskere har nu mindst 150 km til en åben kasse
KONTANTKAMPEN: Danske Bank lukkede d. 8. februar 95 % af alle kasser i deres filialer. 2,3 millioner danskere har nu mindst 150 kilometer til en filial med en åben kasse.
Danske Bank lukkede d. 8. februar 95 % af alle kasser i deres filialer, så der kun er åben kasse i de fire største byer, København (Nørreport Afdeling), Aarhus, Odense og Aalborg. Desuden ændrer banken også åbningstiden, så der i de fleste filialer er åbent fra kl. 10-13.
Ni ældre kontantglade bankkunder, som synes det er helt galt og utrygt, at de bliver tvunget ud i digitale løsninger, har kontaktet Ekstra Bladets redaktør, for at få denne til at bede Danske Banks direktør om svar på, hvorfor der fremover skal være så uendelig langt til en åben kasse.
De ni kontantglade brevskrivere skriver følgende:
– Den 8. februar lukkede Danske Bank for 95 procent af alle kasser i deres filialer.
– De svigter os.
– 2,3 millioner danskere har nu mindst 150 kilometer til en filial med en åben kasse.
– Men så længe kontanter er en valid betalingsmiddel, er kontanter vel ok?
De skriver endvidere, at mange har øjenlidelser, som grøn stær, grå stær og forkalkninger, som gør det svært at betjene selvbetjeningsløsningerne. De er utrygge ved Nets, Mobilepay og netbank, og de bekymrer sig for den dag, hvor de digitale løsninger bliver hacked, så alle står uden betalingsmidler.
I deres appel til Danske Banks direktør foreslår de selv, at man kun skal have max én times kørsel til nærmeste betjente kasse.
Danske Banks beslutning baseret på efterspørgsel
Der er noget der tyder på, at der skal mere end et brev til Ekstra Bladet til. Ihvertfald lyder svarer på Danske Banks Kundetilfredshedschef Thomas Mitchel, sådan her:
– Det er korrekt, at vi den 8. februar har ændret på vores service for fysisk kassebetjening.
– I tråd med udviklingen i samfundet generelt er efterspørgslen på at bruge kassen i vores filialer faldet markant gennem mange år.
– De seneste ti år er antallet af kassetransaktioner faldet med 92 %, og fra 2019 til 2020 er faldet på 47 %, målt i sammenlignelige måneder med åbne kasser.
Kunder foretrækker automater, kort, Netbank, Mobilbank, MobilePay, mv.
– Udviklingen er drevet af, at langt hovedparten af kunderne foretrækker at klare de daglige bankforretninger via selvbetjeningsløsninger som pengeautomater, kort, Netbank, Mobilbank, MobilePay, mv.
– Det er således en beslutning baseret på efterspørgsel, der nu gør, at vi fremover tilbyder kassebetjening i de fire største byer i Danmark, hvor vi kan se, at behovet fortsat berettiger, at vi tilbyder denne service.
– Vi går derfor i en række filialer fra fysisk kassebetjening til hjulpen selvbetjening – for vi har naturligvis fortsat personale i filialerne, der kan hjælpe kunderne med at finde og blive tryg ved de relevante selvbetjeningsløsninger.
Vi kan hjælpe kunderne ud til pengeautomaten
– Eksempelvis hjælper vi gerne vores kunder med at hæve kontanter i pengeautomaten. Alternativt tilbyder vi, at kunderne kan få kontanter tilsendt til deres hjemmeadresse som værdipost.
– Vi vil opfordre til, at vores kunder tager kontakt til os, så vi sammen kan finde den løsning, der gør den enkelte kunde tryg.
– For nuværende er vores filialer lukket grundet corona-restriktionerne, men ud over vores 88 filialer og 17 mødecentre har vi over 300 pengeautomater landet over og er tilgængelige på telefonen døgnet rundt, og dermed er vi fortsat Danmarks mest tilgængelige bank.
Kilder:
Ekstra Bladet
Danske Bank
Kommentarerne er modereret.. For at deltage i diskussionen – læs vore regler her.